Het volledige artikel is te lezen in TvOO december 2011 en op
http://www.edithlindhout.nl/images/Surfen.pdf
Extra voorbeelden bij het artikel:
Persoonlijke ambitie als leidraad
Voor het artikel: http://www.edithlindhout.nl/images/Surfen.pdf
Het volledige artikel is te lezen in TvOO december 2011 en op
http://www.edithlindhout.nl/images/Surfen.pdf
Extra voorbeelden bij het artikel:
Persoonlijke ambitie als leidraad
Voor het artikel: http://www.edithlindhout.nl/images/Surfen.pdf
Bij aankomst bleek dat de school ondergelopen was wegens langdurige dakwerkzaamheden en een enkele nachtelijke regenbui. De kinderen mochten veiligheidshalve niet naar binnen. Kinderen blij, ouders naar huis in plaats van naar het werk. Als het journaal ons beelden van zoiets in Afrika zou tonen zouden we zeggen: ‘typisch Afrika’ maar nu riep iedereen welwillend in koor: ‘overmacht’. Opvallend hoe de culturele locatie van een gebeurtenis, ons oordeel beinvloedt.
6-Bakkie pleur in de schuur – (we nemen even koffiepauze in de kantine van de schuur).
7-Mok termee – (wat moet ik daar eigenlijk mee?).
Persoonlijkheid en professionele identiteit
Deze uitreiking inspireerde mij opnieuw om de manier waarop mensen hun functioneren invulling geven, te zien als uitingsvorm van iemands persoonlijke ontwikkeling, dat hoe je werkt en leidinggeeft alles zegt over wie je bent en waar je vandaan komt, dat de functies en banen die mensen vervullen een momentopname zijn van hun persoonlijke groei en ontwikkeling. En dat iemand in de vorm van een functie, of in de context van een organisatie, steeds weer heeft te zoeken naar hoe de eigenheid als toegevoegde waarde tot uiting te laten komen. Met name leidinggevenden en managers hebben in mijn ogen baat bij bewustzijn van de rol van werk in hun leven en inzicht in het effect van de onbewust persoonlijke invulling van hun functie. Met als doel zo te functioneren als goed is voor de organisatie, de mensen om hen heen en henzelf.
Voor boeking van Toos en Cor voor al uw werkgelegenheden, ter lering ende vermaeck: levenenwerk@edithlindhout.nl |
Langs de rivier de Vecht
Net als Belle van Zuylen (1755), die vanaf slot Zuylen te paard naar het buurkasteel reed voor een theevisite om zo enige geestelijke voeding op te doen -vrouwen mochten in die tijd niet naar de Universiteit dus dan maar zo-, fietste ik langs de rivier de Vecht, de oprijlaan van kasteel Nijenrode in, op weg naar de collegebanken van ‘Business University Nijenrode’.
Wat een mooie tijd
Daar zou ik, onder het genot van een kopje thee, een masterclass van Paul de Blot volgen, over liefde en vriendschap in organisaties, Business Spirituality genaamd. Wat een mooie tijd: niet alleen mogen vrouwen inmiddels naar de universiteit (waarvoor hartelijk dank) maar de economische wereld heeft de spiritualiteit welkom geheten. De zon scheen ook nog eens.
Publiek
Bij binnenkomst trof ik een mensenmassa van coaches, trainers en adviseurs aan, zoals ik al verwachtte natuurlijk. Wie wil nu niet over liefde en vriendschap in organisaties horen en de Blot horen spreken? Iets wat zo belangrijk is in deze tijd moet toch wel horden mensen aantrekken. Gemoedelijk zocht ik het kopje thee in de menigte waarna ik mijn badge wilde ophalen bij de receptie. Aldaar hoorde ik dat de masterclass van Paul de Blot niet hier plaats vond, maar op de bovenste verdieping, in het achterste kamertje. Bij aankomst bleken er 15 mensen te zijn. Zo verweven met het economisch denken bleek spiritualiteit ondanks mijn eigen enthousiasme toch nog niet te zijn.
Samenhang in economie, zaken doen en spiritualiteit
Het woord spiritualiteit roept wellicht een doel op zich op: spiritueel zijn, en het idee dat dat je afhoudt van je eigen zakelijke doel. In mijn gedachten gaat het juist om de inbreng van de spirituele dimensie, om het zakelijke doel te kunnen behalen, binnen de economische context.
Volg de leiderschapstroom: ‘Doe wat je te doen hebt’
Als zaken ‘doen’ niet in verbinding staat met bewust ‘zijn’, gaat de business ten onder en de organisatie kapot. ‘Zonder inspiratie geen business’ aldus De Blot, die de leerstoel Business Spiritualiteit aan Nyenrode vervult.
Doen en zijn
Het verbinden van doen en zijn, zoals De Blot dat stelt, ervaar ik als bewegen en stil staan tegelijk. Precies dat midden vinden waarop je bewust bent van jezelf, in het uitvoeren van je taak.
Persoonlijke uitdaging
De uitdaging die ik hierin zelf steeds weer tegenkom is mezelf niet te verliezen in dat wat me bezighoudt, in dat wat me voor ogen staat. Zodra dat gebeurt, ben ik verdwaald zodra ik mijn activiteit stop, dan voel ik me even verloren en moet ik mezelf hervinden, de draad weer oppakken. Hoe zou het voor managers zijn om vanuit die verbinding te werken vraag ik mij af?
Business Spiritualiteit en organisaties
Bij business spiritualiteit gaat het erom, het doen en het zijn, ook in organisaties met elkaar in verbinding te brengen. Die verbinding vormt de spirit, de stroom die tussen doen en zijn op gang komt. In Business Spiritualiteit (hierna BS) staat spiritualiteit dan ook voor deze stroom die inspiratie, energie geeft en de doorgaande beweging vormt. Het is een zoeken naar woorden voor deze ‘stroom’ want zoals Jan van Deen, gastspreker en coach van oorsprong Jezuïet zo mooi zei: ‘de taal van onze tijd is niet god’.
Organisatiestroom
Organisaties bestaan uit een veld van verbindingen tussen mensen. In die relaties tussen mensen gaat het erom energie, spirit over te dragen, alleen al in de manier waarop je ‘hallo’ tegen elkaar zegt. Dit gaat over bezieling geven aan wat je doet. Voor leiders betekent dit om samen met hun medewerkers, betekenisvolle relaties te scheppen, een verbinding met elkaar te leggen in het doel van de organisatie. Verbondenheid creëren door de stroom in de relatie toe te laten.
Aan de beweging van de stroom meedoen noemt BS: de spiritualiteit van de beweging, ofwel doen wat je te doen hebt! Organisaties gaan kapot als de relaties er kapot gaan, als de verbinding verbreekt! Wil je als organisatie meestromen, dan zullen leiders de stroom als hun tool moeten maken. Dat betekent de stroom volgen, en er beter gebruik van leren maken. Het zelf aanmaken van een stroom of de stroom inzetten voor eigen belang via macht en bezit, zijn daarentegen de manieren om de oorspronkelijke stroom vast te zetten of er vanaf te geraken.
Leiderschapspirit
Hoe weet je of je als leider goed zit? Dat je de juiste stroom volgt? Het antwoord is: ‘dat kun je voelen!’.
Als je hem volgt ervaar je een gevoel van ruimte en vrijheid. Het is een innerlijke beweging die energie geeft. Dit gevoel wordt ook wel constellatie genoemd in tegenstelling tot desolatie: een innerlijke beweging die je een gevoel van wegtrekken, naar beneden getrokken worden, geeft, je in de tegenstroom brengt. Het geeft aan dat je niet meer in de oorspronkelijke beweging zit van de organisatie of, op individueel niveau, van je eigen beroepskeuze of functiekeuze. Kenmerkend is dat je ‘verdwijnt’ in de hectiek in plaats van in verbinding blijft met de bron, de stilte van binnen. Bitterheid, sarcasme, melancholie gelden als voorstadium van het losraken van de stroom.
De leiderschapsstroming is te leren
De verbinding aangaan kun je leren, door te oefenen, door de stroom die er is te laten stromen. Dit heet spiritueel zelfmanagement, wetende dat de stroom er al is, aldus Jan van Deenen. ‘In het diepste van ons zelf is de binnenkant van de hele natuur te vinden. In de binnenkant is de bron van het leven, de adem. Laat je ademen, je komt in de beweging van het leven zelf, in het ritme van de hele natuur’, aldus Jan van Deenen.
Bedrijfsgenieting: over goed en mooi.
‘Doet de organisatie het goed? Dan voldoet deze aan de eisen van de bedrijfskunde. Doet de organisatie het mooi? Dan voldoet deze aan de eisen van je droom’, aldus De Blot. Zo ook met leiderschap bedenk ik mij: als je het goed doet als leider voldoe je aan de normen van leiderschap. Als je het mooi doet, voldoe je aan de eisen van je droom. ‘Het maakt niet uit wat je doet, als er maar een droom aan vooraf gaat’ voegt Blot toe.
Organisatiemanagement: geinspireerd vooruit kijken
Managen is terugkijken en vooruitkijken.
Niet om oude succesformules te herinneren en in de toekomst te herhalen, maar om te zien of dat wat de organisatie en zijn mensen doen, nog steeds voedend is en de visie voor de toekomst kan blijven.
Niet door de vraag te stellen: ‘met welke middelen bereiken we ons doel’, maar door de vraag te stellen: ‘klopt het doel nog’? Alleen dan kom je vooruit en blijft de inspiratie aldus Blot.
Gezond management wordt in BS gedefinieerd als:
Tips voor organisatiemanagers zijn:
De stroom terug
Langs rivier de Vecht fiets ik die middag na de masterclass van Paul de Blot en gastspreker Jan van Deenen geïnspireerd terug naar huis … de zon scheen nog steeds, wel anders.
‘Ik heb onlangs nog met Kadhafi gesproken. Hij zit in Libie, is goed gemutst en voelt zich sterk. Hij kent geen angst en hoopt al strijdend tegen de bezetters te sterven’, aldus Mishan al-Juburi, hoofd televisiezender Arrai, enige medium dat nog contact met Kadhafi zou hebben.
De kracht van leiders
Door het nieuws over Libië, moet ik denken aan de kracht van leiders. Leiders die stand houden, die ondanks strijd en tegenslag blijven staan waar ze voor staan. Zoals ook Kadhafi krachtig blijft staan op een inmiddels steeds verder zinkend schip.
Van constructie naar destructie
Waar staan zij voor, die leiders die maar krachtig blijven staan? Wie of wat verdedigen zij door te blijven staan? Aan wie of wat zijn zij loyaal? Zo loyaal dat hun oorspronkelijke dromen van revolutie, innovatie, verandering, verbetering, op een bepaald moment omslaan van een win/win-koers in een lose/lose-koers. Ik denk niet alleen aan volksleiders als Kadhafi, maar ook aan de WikiLeaks leiders, Ajaxleider Cruijff, partijleider Rita Verdonk. Over deze laatste lees ik ‘‘Trots’ ruziet zichzelf de gemeente uit’.
Essentie en vorm
Dat waar het ooit bewust of onbewust om te doen was, de essentie, de oorspronkelijke intentie, lijkt verworden te zijn tot de vorm waarin het zich uitte. In plaats van de vorm los te laten en de essentie overeind te houden, zet deze leider zijn kracht in voor behoud van de vorm en gaat daarin soms zelfs over lijken.
Kantelpunt
Wanneer slaat de positieve intentie, de constructieve kracht om in een destructieve? Wanneer gaat de leider van een win/win, over op een koers richting lose/lose? Wat is het kantelmoment voor de kapitein op het zinkende schip? Wanneer springt hij eraf en wanneer niet? Een mogelijk antwoord leid ik af uit de vijf oorzaken van ontsporing van leiders (Ronald Visser, MD/zomer 2011).
De leider die blijft staan op het moment van kantelen, het moment waarop de lose/lose koers mogelijk aangelegd wordt, is een leider die op dat bepaalde moment een combinatie in zich draagt van:
Waar staat de leider VOOR?
Door het accent in de vraag ‘Waar STAAT de leider voor’, te herleggen ontstaat de vraag: ‘Waar staat de leider VOOR’, in de zin van ‘wat staat hem te doen’. Door de vraag zo te stellen komt het antwoord bij me op dat deze leiders staan voor het grote opgeven, voor het leren het hoofd te buigen voor dat wat groter is dan zijzelf.
Krachtig leiderschap
Krachtig leiderschap is zo ergens voor staan en op tijd kunnen buigen. Het vertrek van Steve Jobs bij Apple is een mooi voorbeeld van deze combinatie van doorgaan ondanks tegenslag en vertrekken op het ‘goede’ moment, goed voor hemzelf, de mensen en de organisatie.
Constructieve les uit Libisch leed
Voor iedereen die weleens de handschoen van het leiderschap oppakt, is het een aanbeveling om de eigen vaak onbewuste, drijfveren en missie te leren kennen en de situationele veranderingen mee te nemen in het aanwenden van het daarop gerichte leiderschap. Echt leiderschap is dan op het juiste moment weten volgen in plaats van blijven staan.
Als trainer-on-the-job bij supermarktondernemers in Nederland, ontdekte ik dat er behalve de burgemeester en de huisarts, nog een notabele kracht aanwezig is waar rekening mee gehouden dient te worden als het gaat om de macht rondom de ruimtelijke en geestelijke inrichting van een dorp: de plaatselijke supermarktondernemer.
Piet Weisfelt schrijft in zijn boeken over de werking van systemen in de stam, de groep en de organisatie. Ik zou er daar graag nog een aan toe voegen: het dorp. Wie is de grote smurf van het dorp? De burgemeester, de gemeenteraad, de politie, de winkelvereniging? Ik zou zeggen: de supermarktondernemer.
De supermarkt als economisch machtscentrum
Elke keer als ik voor mijn werk als trainer een dorp inreed, leek de plaatselijke supermarkt het stadhuis van het dorp te zijn, met al die vlaggen, die ervoor zorgden dat het gebouw hoog boven andere gebouwen uit torende, meestal gelocaliseerd op de meest centrale en/of mooie plek van het dorp, en met alle zichtbare dorpsactiviteit gericht op de ingang ervan. Als het om een theater ging, of een dorpshuis zou ik blij worden, maar het betrof een winkel, een supermarkt. Een plek waar je je auto makkelijk en gratis kon parkeren en je je eten en drinken kon kopen.
‘Hoe gaan supermarktondernemers om met hun economische macht en wens tot omzetgroei in het dorp?’ vroeg ik mij af.
6 manieren voor verantwoord ondernemen
Er waren een aantal ondernemers die -naast de reden van mijn feitelijke bezoek, namelijk de vraag ‘hoe vergroot ik mijn omzet’- mij vertelden dat zij maatschappelijk verantwoord bezig wilden zijn en uitlegden hoe:
1. Verbouwingen realiseren met oog voor de historische kenmerken van het dorp,
2. Uitbouwen/ groter worden niet perse doen, uit oogpunt van verkeersoverlast en ruimtelijke dominantie,
3. Omzetgroei afstemmen op realistische en omgevingsgerelateerde groeimogelijkheden,
4. Andere ondernemers in het dorp, zoals bakker en groenteboer, hun plek gunnen en zo mogelijk spullen van hen afnemen,
5. Klanten kennen en voor hen zorgen door bv als zij ziek zijn boodschappen langsbrengen,
6. Meedoen aan en initiëren van dorpsactiviteiten.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Deze 6 punten beschrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen op dorpsniveau. Ingegeven door de wens van de ondernemer om zich behalve ondernemer, ook dorpsbewoner te blijven voelen. Deze combinatie tussen groei en omgevingssensitiviteit, maakt omzet halen, een maatschappelijk verantwoorde activiteit.
Het dilemma van ondernemer zijn en bewoner zijn
Hoe groter echter het dorp (afzetmarkt voor de ondernemer) en hoe groter de omzet van een supermarkt, hoe groter de kans tijdens mijn bezoeken leek te zijn, dat de ondernemer zijn contact met de samenleving, zijn gevoel voor de mensen om hem heen, zijn inzicht in het feit dat hij behalve ondernemer, ook dorpsbewoner is, verliest.
Glazen huis
Dit gegeven leek versterkt te worden doordat de ondernemers in ruil voor hun ‘centrumfunctie’, in een glazen huis leven -een scheiding, of een ‘faux-pas’, betekent vaak meteen omzetverlies en daling in aantal klanten- en daardoor reden hebben om zich als mens te ‘verstoppen’ en alleen de ondernemer in zich aan de buitenwereld te laten zien. Dit bevordert het ‘buurcontact’ met de bewoners en de omgeving niet.
Hoe echter wenden supermarktondernemers, die niet meer als bewoner tussen de mensen staan, hun macht aan?
Van maatschappelijk verantwoord ondernemen naar vergroten van economische macht
Ondernemers die willen groeien en daartoe het halve dorp opkopen en om laten bouwen tot supermarkt, parkeerplaats en goederenaanvoerroute, zijn vaak succesvol omdat hun omzetgroei hoog is en zij binnen hun keten de klanttevredenheidsprijzen winnen. Tegelijkertijd keren bewoners en (historische)monumentenverenigingen zich tegen de groeiactiviteiten.
De ondernemers verdedigen hun groei als maatschappelijk verantwoord met het argument dat zij doen aan ‘sponsoring van sportclubs’, en luisteren niet naar de bezwaren rondom de groei. Sterker, ze maken hen woedend en de ondernemers gaan over tot neigingen die we terug zien in dictatoriale gedragingen:
– het sturen van juridische dreigbrieven aan mensen die tegen de groei en aantasting van het dorpsgezicht zijn en daarover schrijven (denk aan boetes),
– het beïnvloeden van hoofdredacteuren van plaatselijke kranten om plaatsing van ‘negatieve’ columns te voorkomen (denk aan verlies van advertentie-inkomsten),
– het beïnvloeden van de politiek om bouwvergunningen te verkrijgen met het oog op economische groei,
– het op grote schaal aankopen van vastgoed om uitbreiding en groei van concurrenten tegen te gaan.
Wie biedt tegenwicht aan de economische waarde
Wie geeft tegenwicht aan de economische waarde die een dorp domineert en door de succesvolle supermarktondernemer gerepresenteerd wordt? Daar waar 1 partij de machtigste wordt, en daarmee 1 waarde de boventoon in de samenleving voert, dient de vraag gesteld te worden door burgemeester, politiek, bewoners: ‘Beste ondernemer, wat doe jij met je macht’?
Sommige ondernemers zijn in staat zichzelf deze vraag te stellen, maar er zijn er ook die vanuit hun geweten geen signaalfuncie krijgen. In zo’n geval dient de omgeving een signaal af te geven.
Wat doet de supermarktondernemer met de vraag naar zijn machtsgebruik?
Is dat:
A): Nog harder proberen meer van hetzelfde te verkrijgen: meer omzet maken, meer klanten, meer winkeloppervlakte?
Of is dat:
B): Neemt de ondernemer bij meer economische macht en stijging in de beïnvloedingshiërarchie, een andere taak op zich, een andere rol in de samenleving?
Niet alleen winst
Winnen betekent niet alleen meer klanten en meer omzet. Winnen betekent ook een belangrijke bijdrage leveren aan een evenwichtige samenleving die om meer draait dan om (eigen) geld.
Op die plekken waar de economische waarde hoogtij viert en waarden als ruimtelijke inrichting, historisch besef, kunst en cultuur verdringt, is lezing van het boek Niet voor de winst van de filosoof Nussbaum verplichte literatuur. Hierin beschrijft zij dat:
‘Kunst, spel en literatuur helpen om verwondering, empathie, verbeeldingskracht en inlevingsvermogen te ontwikkelen’. Dat is belangrijk want ‘anders zullen onze menselijke interacties plaatsvinden binnen de schrale normen van de markt, waar mensenlevens in de eerste plaats worden gezien om winst mee te behalen’. ‘Een goed ontwikkelde verbeeldingskracht is niet alleen essentieel voor een tolerante samenleving, maar ook voor een gezonde zakencultuur, want innovatie vereist flexibele, open en creatieve geesten’.
Met tegenwicht ontstaat evenwicht.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in het Dorp, wordt zo een individuele en gewetensvolle handeling voor supermarktondernemers, die afhankelijk is van hun persoonlijke ambities en karaktereigenschappen en de reacties van de omgeving daarop. Samenwerking tussen de vertegenwoordigers van verschillende waarden is hier van groot belang en de wetenschap dat tegenwicht, evenwicht biedt.