Onderzoek
Er komt onderzoek naar de plotse populariteit van vrouwenvoetbal lees ik vandaag in de krant.
Vandaag voetbalt Nederland namelijk tegen Duitsland (de vrouwen).
Journalist Willem Visser vermeldt in zijn aankondigend VK-artikel niet het tijdstip van de NOS-uitzending, wel de locatie: een stijlvol stadionnetje.
Ook staat vermeld dat de organisator van zomervoetbalkampen (ook voor meiden) niet weet dat er vandaag een vrouwenvoetbal-EK start.
Stop het onderzoek: mannen gruwelen van vrouwenvoetbal en houden dit zo lang mogelijk uit de wereld, dit lukt steeds minder goed.
Zijn er verder nog onderzoeksvragen?
Heftige zakelijkheid en cashen bij ondergang.
Afgelopen maandag 1 juli was het 150 jaar geleden dat Nederland de slavernij afschafte. ‘Van harte ging het niet want de Amsterdamse rijkdom was voor een beduidend deel verkregen door mensenhandel” aldus de Volkskrant. Dat het niet van harte ging blijkt wel uit het feit dat de afschaffing pas een halve eeuw na het verbod op de handel in slaven gebeurde, in 1814.
Zakelijkheid in den HollandenZeer zakelijk ging het er in een aanloop van 50 jaar naar de vrijmaking (1814 – 1863) aan toe. Er werd flink financieel gerekend en gedacht: ‘het gaat al niet zo goed met de plantages en de handel in aandelen zit in het slop’. ‘Terwijl kan ik als ‘eigenaar’ voor elke slaaf in Suriname en de Antillen 200 tot 300 gulden krijgen ter compensatie van het verlies van ‘bezit’.
De mens is van zichzelf en niet van de organisatie
De slavernij kun je zien als een extreem voorbeeld van ‘humans als resource’-denken. Gelukkig leven we in een tijd waarin er een omwenteling plaats vindt naar het human talent denken: de mens is van zichzelf en niet van de organisatie. Of zoals managementexpert Kotter zegt: ik ben geen human resource maar een human being.
Beloning van bestuursvoorzitter staat los van ontslagen door bezuiniging.
Niet iedereen heeft belang bij die veranderende gedachte. Zoals bijvoorbeeld mevrouw McKinzy van Wolters Kluwer, waarover ook op 1 juli, de dag van de viering van de afschaffing van de slavernij, staat dat haar beloning opliep naar 5,6 miljoen euro, terwijl ze de vakbonden onlangs heeft laten weten dat het lopende sociaal plan voor ontslagen werknemers moet worden versoberd. Reactie van haar HR-afdeling op de kritiek hierop: de beloning van de bestuursvoorzitter staat los van het sociaal plan voor ontslagen medewerkers wegens bezuiniging.
Cashende directeuren
Zo zijn er veel meer voorbeelden waar zakelijkheid en de portemonnee van de directeur zegevieren bij bezuinigingen, reorganisaties, fusies en overnames. Voorbeelden van leiderschap uit verbinding.
Vraag:
Directeur kan na verkoop van het A-merkbedrijf aan een Z-merk, cashen omdat hij behalve directeur ook mede-eigenaar is. Wat klopt hier niet?
Antwoord:
De vraag is eigenlijk: welk doel dient de directeur hier? Een directeur die ook eigenaar is van het bedrijf heeft steeds weer te kiezen tussen het dienen van de organisatie en de eigen portemonnee. Zo’n directeur/eigenaar heeft iemand nodig (de medewerkers?) die hem deze vraag voorleggen.
Verleden heden en toekomst van winstdenken en mensdenken
Dat winst boven menselijke organisatieverhoudingen gaat, kent een lange geschiedenis, zien we op de dag van de emancipatie op 1 juli. Helaas kent het ook nog een heden zoals we zien in voorbeelden als mevrouw McKinzy en cashende directeuren bij reorganisaties, overnames en fusies.
Of het toekomst heeft? FNV voorzitter Ton Heerts waarschuwde onlangs dat bedrijven die matiging van werknemers vragen terwijl de beloning aan de top stijgt, een groot probleem hebben. We zullen zien.
Hallo, reorganiseren bestaat niet meer!
- de organisatie als een levend wezen te zien met een eigen ontstaansverhaal;
- de metafoor van de zwerm te kiezen voor organisaties, die veel bruikbaarder leiderschapsgedrag oplevert dan de machinemetafoor;
- de organisatie te zien als onderdeel in een groter geheel.
- Leg de kracht bij de ander en stel je kwetsbaar op;
- Maak iedereen medeverantwoordelijk en stel teamwaarden centraal;
- Revitaliseer de organisatie door de kernwaarden terug te brengen;
- Geef de mensen initiatief, daarin vinden zij (weer) hun kracht;
- Vernieuw door de professionele trots aan te boren als energiebron;
- Richt je bij medewerkers op het goede, in plaats van het goed doen;
- Heb bij de uitvoering van de verandering oog voor details;
- Maak contact: kijk elkaar in de ogen en erken mensen;
- Bied perspectief (doel en noodzaak), werk er stap voor stap naar toe en start nu.
- Het hier en nu (waar ben ik? waarom ben ik hier?);
- De mensen om zich heen (waar zijn de mensen om me heen mee bezig? wat heb ik toe te voegen? waar kan ik hen mee van dienst zijn?);
- Weten waarom je als leider doet wat je doet (‘alleen maar vooruitkijken’);
- De (eigen) menselijke maat (burn-out en depressiviteit uitgebreid uit de doeken doen zonder te weten wat dat te maken heeft met wie je bent en je huidige managersgedrag).
- Voor en Achter: dat wat achter hen is (plek in het verleden) en dat wat hen te doen staat (waar zij voor staan, wat op hen afkomt);
- Boven en Onder: het kleine (de taak) en het grotere (hoger doel);
- Links en Rechts: doen (handelen) en zijn (handelen vanuit zijnsenergie).
- Wie vormen de organisatie;
- Door wie en waartoe is de organisatie ontstaan;
- Welke plek en taak heb ik hier? Hoe past dat in mijn verhaal?
De POF-bril bij organisatieverandering
- Personen bestaan niet door de Organisatie, de Organisatie bestaat door de Personen.
- Gelijkwaardigheid in de hiërarchie is uitgangspunt en staat centraal in samenwerken. De leider volgt de medewerker en andersom, de taken en rollen hangen niet aan 1 persoon maar verdelen zich over de personen heen.
- Als je toch reorganiseert, reorganiseer dan naar het duurzame nieuwe organiseren en volg de organisatiemetafoor van de zwerm in plaats van de machine. Deze symboliseert de beweging die er constant is, de vorm die zich constant aanpast aan de beweging en niet andersom.
- Je geeft samen handen en voeten aan de oorspronkelijke bedoeling van de organisatie, en houdt de kernwaarden levend/weer naar boven. Daaraan meedoen is kiezen: sta je in voor deze organisatie? Past dat bij jouw verhaal?
- Het organisatieverhaal kunnen zien. Past de kern van je handelen bij de kern van dit grotere geheel?
- Het persoonlijke verhaal kunnen zien. Past het organisatieverhaal hierin?
- Functioneren vanuit dit snijvlak, zeker als leidinggevende.
Duurzaam is ook maar een woord. Romeinse aangelegenheden en hoe een systeem in stand blijft.
- in verbinding is met het eigen verhaal en de eigen omgeving en van daaruit mensen verbindt,
- de samenhang tussen de delen vanuit een groter geheel beziet,
- doel en middel weet te scheiden en handelt vanuit menselijk in plaats van economisch perspectief.
- de uiterlijke verandering laat volgen op de innerlijke beweging van de organisatie.
- toelaat wat zich aandient en meebeweegt met de verandering.
- Contact maken en contact toelaten met mensen in de directe leef en werkomgeving. Thema is aanwezig versus afwezig.
- Wederzijdse waardering. Dit is de ingang voor het aangaan van gelijkwaardige en waardevolle relaties. De kunst is om ruimte te geven aan het verhaal van de ander en de betekenis ervan in die van jezelf op te nemen. Thema is erkenning versus miskenning.
- Zelfrelativering en humor. Samen lachen om de dingen die je doet, is een belangrijke eigenschap in samenwerking en het creëren van duurzame en menselijke organisaties. Thema is controle versus ontspanning.
Spel en knikkers in moreel moeras. Artikel voor Duurzaam Nieuw Organiseren.
- Onderzoek eens een kompas: doel, visie, missie, richting.
- Onderzoek de betekenis en werking van een moreel kompas: ethisch en onethisch gedrag, algemeen belang en eigen aandeel, gezamenlijke afspraken en welbevinden.
- Onderzoek het innerlijke kompas: persoonlijke koers in deze wereld.
- Onderzoek het morele innerlijke kompas: samenhang tussen Ik en het collectief.
- Creëer bewustzijn op het eigen handelen. Check en richt het kompas steeds weer opnieuw. Positioneer je bewust in de dynamiek van de organisatie en samenleving.
Leven met een kompas. Handicap of hulpmiddel?
Wegdrijven van het oorspronkelijke doel door druk van buitenaf (politiek of financieel). ‘Goed onderwijs leveren’ verandert bijvoorbeeld in ‘de grootste worden’ of ‘de beste cijfers neerzetten’ of ‘de dominante speler worden’ of ‘de beste financiële resultaten boeken’. Er treedt verzakelijking op. De afstand tot het werk op de vloer neemt toe.”
“Je weet best dat je als bestuurder fout bezig bent, maar je geeft er een draai aan. Redeneringen als ‘Ik heb er recht op, want ik draag een enorme verantwoordelijkheid’ of: ‘Deze organisatie verwacht heel veel van mij. Dan mag ik ook wel iets terug verwachten’.”
“Het criterium is geld en winst geworden, ook in publieke instellingen. Daardoor veranderen mensen. De sfeer is dat je moet meedoen met de grote jongens, dat je opdrachten krijgt uit de markt, dat je naar congressen gaat in het buitenland. De verleiding is groot om daarin mee te gaan, maar je moet vasthouden aan waar je voor staat. Of iemand dat kan, zegt iets over zijn karaktervastheid.”
Nu bestaat er gelukkig ook een moreel kompas, volgens minister van onderwijs Jet Bussemaker. Wellicht kan dit morele kompas het euvel verhelpen, dat de organisatie gebruikt wordt voor persoonlijke of andere niet oorspronkelijke doeleinden?
Deze blog is in opdracht van het label www.duurzaamnieuworganiseren.nl geschreven.
Zen en de kunst van het zakendoen. Over persoonlijk leiderschap en de kloof tussen praten over en doen.
Vlammende leidinggevenden. Pleidooi voor leidinggeven als vak en blijven leren als devies.
- voetbalkunde
- leiderschapskunde
- mix van a en b